Témoignage de Paul Beersmans (BASJAK)

Paul Beersmans est président-fondateur de Basjak,
(Belgian Association for Solidarity with Jammu & Kashmir)

"Ik kan tenvolle je bezorgdheid begrijpen. Het is een ramp die met geen woorden kan beschreven worden en die nog lang zal nawerken.

De mails van Nassima's broer en van zuster Elaine heb je ook gekregen via Nassima en die geven toch een tijdsopname.

Ik heb goede telefonische contacten met mijn families in Srinagar, met de pers daar en met enkele officials. Ik heb ook met zuster Elaine gesproken. Voor zover ik uit de antwoorden kan afleiden is de schade aan de Indiase zijde relatief beperkt en kwam de hulpverlening snel op gang vooral met helicopters van het Indiase leger.

Zoals jij kan ook ik de echte situatie van hieruit niet inschatten en ik denk dat de bewoners van Srinagar en zelfs Baramulla dat ook niet kunnen, maar de geruchtenmolen zal er wel op volle toeren draaien. Enkel degenen die tot op de getroffen plaatsen kunnen doordringen, kunnen min of meer een juist beeld geven. Globaal genomen denk ik dat de situatie minder erg is aan de Indiase zijde en dat getracht wordt om de hulpverlening vlot te laten verlopen, alhoewel dit zeer moeilijk is onder de gegeven omstandigheden (en het is al zo moeilijk in normale omstandigheden).

Van grootschalige internationale hulp aan de Indiase zijde heb ik nog niets gehoord. Ik weet wel dat artsen zonder grenzen Nederland, SOS Children Village en het Rode Kruis ter plaatse is, maar ik weet niet wat die doen.

Dat de situatie serieuzer is dan ze hier voorgesteld wordt is best mogelijk en ik denk dat we langzamerhand wel een betere kijk zullen krijgen, naargelang het getroffen gebied terug kan bereikt worden na het herstellen van de wegen. Hetgeen ik hoop is dat de militants nu hun aanslagen staken om iedereen de kans te geven alle aandacht te besteden aan de hulpverlening.

Zo, beste vrienden, tot zover mijn inschatting van het gebeuren. Als ik iets nieuws verneem laat ik het aan allen weten. Mogelijk zien jullie me vanavond ook in Terzake, Canvas, 20.00 Hr.

Hartelijke groeten en in gedachte ben ik bij mijn Kashmiris in de hoop dat er snel een einde komt aan hun lijden. "

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog